Mikä on kuvapankki ja miksi tarvitsen yrittäjänä sellaisen?

MIKÄ MASSAKUVAPANKKI ?


Kuvapankeista puhutaan tällä hetkellä paljon, eikä turhaan. Minusta on hyvä, että yrittäjien tietoisuuteen tuodaan miten omalla kuvapankilla voidaan vaikuttaa niin moneen markkinoinnin osa-alueeseen. Kuvapankki- sanaan törmää useimmiten puhuttaessa suurista kansainvälisistä toimijoista, jotka tarjoavat kuvia ilmaiseksi tai pientä kuukausimaksua vastaa. Minulle nämä kulkevat nimellä massakuvapankit.

Nimenä ovat tuttuja varmasti sinulle Shutterstock , Unsplash, Pixabay ja mm . Canva työkalun oma kuvapankki. Ja monelle varmasti tulee mieleen ensimmäisenä ilmaiset kuvat kuvapankeista puhuttaessa. Näillä massakuvapankkien kuvilla on paikkansa, mutta kannattaa miettiä huolellisesti mihin niitä haluaa käyttää.

MITÄ ONGELMIA MASSAKUVAPANKKIEN KÄYTÖSTÄ VOI OLLA

Omasta kokemuksesta tiedän että niitä käytettäessä voi sattua nolojakin ja brändin kannalta haitallisia sattumuksia. Räikein esimerkki, johon itse olen törmännyt oli suuret asiantuntijamessut, joissa kahdella suurella kansainvälisellä toimijalla oli valikoitunut suuren messuosaston koko takaseinän kokoiseksi kuvaksi täsmälleen sama kuva.

En sano, että tämä olisi yksinyrittäjälle tai pienyrittäjille todennäköinen tapahtuma mutta kertoo ehkä siitä, miten valinnoilla voidaan vaikuttaa omaa brändiin joko edistävästi tai todella haitallisesti. Oliko tässä tapauksesa sitten kustannussyistä päätetty olla käyttämättä yrityksen omaa kuvastoa vai luotettiin oikeasti siihen että samaa kuvaa ei voi tulla vastaan.

Kuten sanoin tiettyihin tarkoituksiin nämä massakuvapankit ajavat asiansa, mutta niissä on myös haasteensa

  • Selailuun menee aikaa ja jos haluat useamman yhteensopivan kuvan, aikaa menee vielä enemmän

  • Täytyy tietää tarkkaan mitä haet ja miten haet

  • Kymmenien tuhansien tai miljoonien kuvien joukosta on vaikeaa saada monen kuvan yhteen toimivaa settiä  , joka vielä tukisi nimenomaan sun brändin sanomaa.

  • Usein kuvista näkee mm. että ne on kuvattu jossain muualla kuin suomessa, joka taas ei välttämättä tue suomalaisena yrityksenä viestiäsi

  • Jos etsit vain yksittäistä kuvaa, silloin massakuvapankit ja niiden tarjonta ajaa asiansa, mutta brändiin sopivaa suurempaa kokonaisuutta näen sieltä on lähes mahdotonta koostaa


Massakuvapankki= unsplash, shutterstock & muut kansainväliset toimijat jotka kilpailevat volyymilla ei yksilöllisyydellä

Kuvapankki= Ainutlaatuinen kokoelma yritykselle tunnusomaista kuvastoa joka tulee yrityksen tavoitteita ja viestiä omalle kohderyhmälle


MITÄ KUVAPANKKI TARKOITTAA MINULLE

Itse haluaisin, että kuvapankille tulisi vakiintunut määritelmä yrityksen omana  uniikkina kuvakirjastona , joka on mietitty huolella, joka vetoaa yrityksen omaan kohderyhmään ja joka toteutettu yrityksen arvoista ja tarinasta käsin. Eikä vaan koottu yhteen sekalainen kokoelma omaa silmää miellyttäviä ilmaiseksi imaistuja kuvia, joilla ei ole mitään yhteyttä sanomaasi. Koska väitän, että juuri sitä sun yrityksen tunnelmaa ei pysty mistään ilmaiskuvapankeista lataamaan.

Minulle kuvapankki siis tarkoittaa kokoelmaa yhtenäistä brändin mukaista kuvateriaalia, jota käytetään monipuolisesti ja johdonmukaisesti kaikissa yrityksen digitaalisissa kanavissa sekä printtimediassa. Kuvapankki on laadittu tavoitteellisesti tukemaan yrityksen ainutlaatuista viestiä.


Osa yrityksen kuvapankkikuvista voi olla myös massakuvapankeista ladattua, mutta silloin täytyy varmistaa, että ne sopivat kokonaisuuteen ja ovat linjassa muiden kuvien kanssa.Tällainen hybridimalli voi olla hyvinkin kätevä, jossa käytetään sekä kuvaajan tuottamaa uniikkia että massakuvapankeista ladattua tai muista lähteistä saatavilla olevaa kuvamateriaalia.


Kuvien laatu assosioituu väistämättä myös yrityksen laatuvaikutelmaan


LAATU EDELLÄ

Visuaalisina ihmisenä usein harmittaa, miten jonkun hyvälläkin kuulostavan yrityksen kuvat on epäselviä tai muuten irti kontekstista. Ymmärrän toisaalta myös sen että henkilöille joille visuaaliset asiat eivät ole synnynnäisiä ja toisaalta taas esteettisiä mieltymyksiäkin on monia.Mutta väitän, että kenenkään esteettistä silmää ei voi miellyttää huonosti rajatut, sekavat, täyteen ahdetut tai huonossa valossa otetut kuvat.

Valitettavasti kuvien laatu assosioituu väistämättä myös yrityksen laatuvaikutelmaan. Olen todennut tämän itse monta kertaa palveluita etsiessäni, huonot kuvat saavat kyllä herkemmin jatkamaan muiden vaihtoehtojen selailua. Kuvapankkikuvissa tulisi siis pitää myös vahvasti laatu mielessä.


KUVAPANKKIKUVAT VOIVAT OLLA MM.

  • Kuvituskuvia

  • Tunnelma/ Lifestyle kuvia

  • Kuvia toimitiloista ja työprosesseista

  • Henkilökuvia

  • Kuvia asiakastilanteista

  • Tuotekuvia


Jokaisella jokaisella eteenpäin katsovalla yrittäjällä on mielestäni velvollisuus tarkastella kriittisesti omaa kuvien käyttöä


PYSY JOHDONMUKAISENA

Tiedän, että monet painivat kustannuskysymysten kanssa, mutta kuten yleisesti markkinoinnin kanssa tulokset voivat tiettyyn osa alueeseen panostamisesta tulla paljon myöhemmin ja ajan kanssa. Pikavoittoja on turha odottaa. Mutta kun pidät visuaalisen linjasi johdonmukaisena ja yhtenäisenä, se vahvistaa brändiäsi ja sen tunnettuutta. Esimerkkejä rohkeista pienyrittäjistä , jotka käyttävät luovasti ja monipuolisesti brändilleen tunnusomaista kuvastoa on ilokseni kuitenkin jo paljon.

Tämä on ehkä  epäsuosittu mielipide, mutta jokaisella jokaisella eteenpäin katsovalla yrittäjällä on mielestäni velvollisuus ainakin tarkastella kriittisesti omaa kuvien käyttöä. Onko se linjassa yrityksen viestin kanssa ja henkiikö ne niitä asioita , mitä haluat asiakkaillesi välittää?

Brändiisi sopivien kuvien käyttö on myös asiakkaan arvostamista, huomioonottamista ja hemmottelua. Toki myös tieto itselle, että samoja kuvia ei tule vastaan muilla on huojentava ja tekee omasta markkinoinnista monin verroin henkilökohtaisempaa. Mm. monen visuaalisen alan ammattilaisen silmä harjaantuu tunnistamaan ilmaiskuvat. 

Verkkokurssiyrittäjä taas saa räätälöidystä kuvapankista upean lisän omaan kurssiin ja  voi tarjota asiakkaalleen visuaalisen elämyksen tiukan asian rinnalla. Nykyisten verkkokurssien viidakossa se voi oikeasti ole juuri se sinun erottautuvuustekijä.

MITEN PÄÄSEN ETEENPÄIN

Mutta miten sitä omaa kuvapankkia voi alkaa keräämään tai hahmottelemaan? Tässä tulee kuvaan tunnelmataulun/moodboardin käyttäminen, jolla pystytään tehokkaasti kokoamaan yhteen kuvapankkiin visuaalisen suunnan suuntaviivat. Siitä kerronkin vähän lisää seuraavassa postauksessa:)







Seuraava
Seuraava

Graafisen suunnittelijan monipuolinen kuvapankki