Graafisen suunnittelijan monipuolinen kuvapankki

MILLOIN YRITYKSELLE KANNATTAA TEHDÄ UUSI KUVAPANKKI?

Moimamin Senni Ringman on raudan luja graafinen suunnittelija ja brändistrategi, jolla on alalta vankka kokemus.  Moimami on syntynyt halusta auttaa yrittäjä äitejä luomaan omannäköistä ja lempeeää yrittäjyyttä omista arvoista lähtien.

Yritys oli pikkuhiljaa kehittynyt uuteen suuntaan alkuperäisestä ja Senni koki, että yritystoiminnan alussa otettu kuvapankki ei enää ollut relevantti tai kuvasta sitä mitä Senni ja Moimami yrityksenä tällä hetkellä ovat ja edustavat. Oman yritystoiminnan fokus oli kirkastunut ja sitä myötä myös visuaalinen markkinointiviestintä piti saada vastaamaan uusia tavoitteita.

Nyt haluttiin korostaa vahvaa naisellisuutta, määrätietoista oman tiensä kulkijaa, vahvaa ammattilaista, pehmeää opastajaa ja luovaa ja valloittavaa persoonaa.


Asiallista, luovaa ja rentoa. Joka kategoriasta.


Sennillä oli jo itsellään käsitys millaisia kuvia uuteen kuvapankkkiin tarvittaisiin. Kun kävimme toiveita yhdessä läpi kävi nopeasti selväksi, että kuvapankki oli myös sellainen jonka itse olen halunnut aina toteuttaa ja jossa voidaan kokeilla rajoja ja luoda yhdessä jotain Sennin uuteen suuntaan sopivaa. Kuvissa otettiin alusta asti huomioon erilaiset käyttökohteet ja tarkoituksella luotiin myös kuvia joissa on paljon tyhjää tilaa ja jotka toimisivat ikään kuin pohjana esimerkiksi typografialle .

KUVAPANKKIPROJEKTIN TOTEUTUS

Kuvaus toteutettiin 2 erillisenä päivänä Sennin koti työhuoneella. Ennen kuvausta käytiin tunnelmataulu yhteisesti läpi ja sovittiin mitä rekvisiittaa kuvaukseen tarvittaisiin. Sain vapaat kädet ideoida ja stailata sekä kuvausta varten hankitulla että Sennin kotoa löytyneellä rekvisiitalla. Senni oli rohkean avoin kaikille ideoille. Kuvauspäivät olivat rentoja, inspiroivia ja naurun täyteisiä. Kuvaus sujui omalla painollaan ja molemmat saivat käyttää luovuuttaan ja tuoda omat ideansa pöytään, jotta lopputuloksesta saatiin juuri sellainen, mitä haluttiin.

Yhteisen projektin aikana Senni oivalsi myös paljon itsestään luovana tekijäni. Mm. ymmärrystä omista vahvuuksista ja siitä missä on parhaimmillaan. Kuviin saatiin taltioitua niin yksityiskohtia kuin kuin Moimamin sielunmaisemaan sopivia elementtejä. Kuvisssa otettiin myös huomioon kausiluontoinen käyttö. Nyt yrityksellä on kuvapankissaan materiaalia, jota voi  tarpeen tullen käyttää niin some postauksissa, uutiskirjeissä, blogissa kuin nettisivuilla. Senni on käyttänyt nerokkaasti kuvia somessa mm. karusellipostauksissa kannattaa käydä kurkkaamassa!


Tykkään noista ajattomista aika klassisista kuvista tuolla seassa, se vetoaa itseeni.Tämä oli luovana tekijänä iso oivallus ja että oon siellä omassa elementissäni. Luotin siihen että sieltä tulee hyvää settiä, sen pystyi aistimaan jo kuvaustilanteessa.


Senni sai käyttöönsä valmiiksi valitun gallerian valmiita kuvia. Kun kuvaajan ja kuvattavan välillä on luottamuksellinen suhde, näin voidaan tehdä. Silloin asiakas säästyy valinnan stressiltä ja minä pystyn hyödyntämään omaa visiotani ja ajatusta, mitkä kuvat sopivat kokonaisuuteen.Tällä hetkellä Moimamin uuden verkkosivut ovat viimeistelyssä ja uusia palveluita tulossa. Otettua kuvapankkia Senni hyödyntää aktiivisesti markkinoinissaan ja tekemisessään päivittäin.

SENNIN VINKIT ONNISTUNEESEEN KUVAPANKKIIN JA AJATUKSIA YHTEISTYÖSTÄ

Helpotat arkiviestintääsi merkittävästi, kun otat nämä seikat huomioon ja kerrot ne kuvaajallesi:

  • Millaiset värit yritykselläsi on, mitä niiden on tarkoitus kommunikoida? Jos väripaletin tarkoitus on viestiä viileää, pehmeää ja naisellista eleganssia, niin silloin valokuvaajalle on hyvä kertoa tämä. Kuvamaailma voi tällöin olla viileäsävytteinen, murrettu ja sommitteluratkaisut tukea väripaletin viestinnällisiä pyrkimyksiä. Brändielämys vahvistuu ja on yhdenmukainen.

  • Millainen typografia yritykselläsi on? Kevyt ja herkkä? Vai raskas ja varma? Mieti kuvia teknisesti miten sommittelet ne vaikkapa Instagram-postaukseen? Tarvitseeko tuhti typofgrafia ilmavan taustan, näkyykö kepeät otsikot yksityiskohtaisen kuvan päältä?

  • Mitkä kuvat tulevat mahdollisiin kampanjoihin, tai tarjouksiin? Katso yrityksesi toistuvat sesonkiviestit läpi, mitä siellä toistuu, minkälaisia kuvia tarvitset ja mistä tuotteista ja aiheista?

  • Kuvaformaatit – onko yritykselläsi vaikeita kuvapaikkoja vaikkapa kalusteiden kapeat pitkät kuvat tai nettisivujen bannerit? Suunnittele vaikeat kuvaformaatit mitä niihin voisi tulla ja pyydä kuvaajaa ottamaan huomioon ne kuvaustilanteessa – näin saat aina relevantteja ratkaisuja arkiviestintääsi.

AJATUKSIA YHTEISTYÖSTÄ

Yhteistyö Iinan kanssa oli inspiroiva ja hedelmällinen! Tulin itse kuvattavana kuorestani ulos ja sain paljon rohkeuttaa olla kameran edessä. Oli tosi kiva innostua teknisistä ideoista ja siitä mikä kaikki voisi olla mahdollista! Olen super iloinen monipuolisesta kuvapankistani, jonka avulla pystyn luomaan upeita brändielämyksiä asiakkailleni.


Teen näistä just mun värityöpajoihin matskua, nää on niin🤍


Edellinen
Edellinen

Mikä on kuvapankki ja miksi tarvitsen yrittäjänä sellaisen?

Seuraava
Seuraava

Miten käytät tunnelmataulua kuvapankkisi suunnittelussa