Miten käytät tunnelmataulua kuvapankkisi suunnittelussa

Tunnelmataulu, moodboard , ideataulu, samalle asialle on monta nimitystä. Ehkä suomalaiseen suuhun sopii kuitenkin parhaiten tunnelmatautlu. Tunnelmataulun kokoaminen on loistava tapa hahmottaa yrityksesi visuaalisia suuntaviivoja havainnollisesti ja inspiroivasti. Parasta siinä on , että sun ei välttämättä tarvitse tietää mitään ennakkoon tai olla mitään ennakko olettamuksia tulevasta kuvamaailmasta. Tunnelmataulua voi käyttää oikeastaan mihin vaan visuaaliseen suunnitteluun kuvaussuunnittelun lisäksi: sisustuksen tai vaikka juhlien suunnitteluun.


Yrityksen kuvapankin suunnittelu ei ole pelkkien kivojen kuvien kokoamista


ALOITA PINTAA SYVEMMÄLTÄ

Toisin kuin ehkä kuvitellaan,yrityksen visuaalisen maailman suunnittelu ei ole pelkkää kivojen kuvien kokoamista. Jos kuvilla halutaan tavoitella esimerkiksi yrityksen tunnettuutta tai sitä, että tuot esiin oman erityislaatuisuutesi, täytyy aloittaa pintaa syvemmältä. On hyvä kysyä itseltään muutamia kysymyksiä ( jos ne eivät ole jo kristallinkirkkaana mielessä), ennen kuin edes lähtee siihen varsinaiseen visuaaliseen osuuteen. Olisi yleensä mukava vetää mutkat suoriksi, mutta tässäkin asiassa hyvä pohjatyö yleensä kantaa hedelmää myös itse totetuttamisvauiheessa.

Etsi vastaukset ainakin seuraaviin kysymyksiin:

  • Miten kuvailisit yrityksesi unelma-asiakasta?

  • Mikä hänelle on tärkeää, mitä hän arvostaa?

  • Mitä haasteita hänellä on arjessa, mihin hän tarvitsee ratkaisua?

  • Millä sanoilla kuvailisit tunnelmaa, jota haluat unelma-asiakkaillesi kuvamaailmallasi viestiä

  • Millä sanoilla haluaisit yleisösi kuvailevan sinua ja yritystäsi

  • Mitä ehdottomasti haluan kuvamaailmassani olevan?

  • Mitä ehdottomasti en halua kuvamaailmassani olevan?

  • Mikä on päätavoitteeni uuden kuvamaailman luomisella?

Kun olet saanut vastaukset näihin kysymyksiin, voit siirtyä siihen parhaimpaan osuuten (ainakin omasta mielestä😊)


Lisää syvyyttä viestiisi yritystarinasi auki kirjoittamisella


💡Vinkkaan myös, että tässä kohtaa oman yritystarinan kirjoittaminen on loistava keino saada lisää syvyyttä siihen miksi juuri sinun yrityksesi on olemassa. Kirjoitusvinkit Sirja Tanskaselta löytyy paljon vinkkejä ja materiaalia joiden avulla olen itsekin muotoillut omaa yritystarinaani. Yritystarinasi avulla selkeytät helposti itsellesi mitä teet ja miksi ja voit hyödyntää sitä jatkossa kaikessa markkinoinnissasi.

TUNNELMATAULUN KOKOAMINEN

Tunnelmataulun voit tehdä monella tapaa, ihan perinteisesti leikkamalla ja liimamalla, Canvalla tai Pinterestillä. Itse tykkään käyttää Pinterestiä kaikkeen ideointiin , koska sinne on kätevää luoda kokoelmia ja niitä pystyy myös jakamaan muiden kanssa.

  • Ensimmäisenä luo siis itsellesi Pinterest tili, jos et vielä sellaista omista

  • Ala keräämään tauluun kaikenlaisia kuvia, jotka sinua miellyttävät. Älä välitä tässä vaiheessa vaikka kuvat olisivat täysin erilaisia, eri värisiä tai tyyliltään erilaisia. Kuvat voi olla oikeastaan ihan mitä vaan.

  • Kun olet kerännyt riittävästi kuvia, nuku yön yli ja tee karsintakierros. Luovu niistä kuvista, jotka eivät enää puhuttele, eivät muuten vaan resonoi tai enää tunnukaan niin hyviltä. Omaan mutu-tuntumaan kannattaa luottaa.

  • Tee samalla tyylillä karsintakierroksia , kunnes sulla on maksimissaan 9 kuvaa jäljellä. Pidä karsintakierroksilla mielessä vastauksesi yllä oleviin kysymyksiin. Toteutuuko kuvien tunnelmassa se mitä tavoittelet?

  • Nämä kuratoidut 9 kuvaa ovat tulevan kuvapankkisi ydin, jonka pohjalta itse kuvausta voidaan lähteä suunnittelemaan eteenpäin. Voit koota nuo jäljelläolevat kuvat vaikka Canvaan tai johonkin Adoben suunnitteluohjelmistoihin, tai ihan vaan power pointtiin.

    Tärkeintä on tehdä niistä tiivis kooste ja myös yrittää sanoittaa tunnelman ydin muutamilla avainsanoilla. Jos satut omistamaan tulostimen, tunnelmataulu on myös kiva tulostaa ihan fyysiseksi dokumentiksi , jonka voi ottaa vaikka tuleviin kuvauksiin kuvauspaikalle mukaan.


Oletuksena luon tunnelmataulun kaikille asiakkailleni ja niille, jotka sellaisen haluaisivat


Tunnelmataulun tekeminen vaatii harjoitusta, mutta ainakin itsestä se on tosi kivaa puuhaa. Aluksi se voi tuntua jopa vaikealta, varsinkin , jos et ole tottunut tämän tyyppiseen tekemiseen. Ehkä saat myös ihan uusia oivalluksia omasta yrityksestäsi tunnelmataulun kautta. Sun on myös helpompi kertoa brändikuvaajallesi mitä kuvauksella haetaan , jos kuvaajan palveluun ei kuulu tunnelmataulun luominen.

Oletuksena luon tunnelmataulun kaikille asiakkailleni tai niille, jotka sellaisen haluaisivat. Autan ja sparrailen mielelläni ja usein tunnelmataulun näyttäminen jollein toiselle avaa keskustelua ja mahdollisesti myös rikastaa sitä uudenlaisilla näkökulmilla.


Jos siis et ole kokeillut vielä tunnelmataulun tekemistä, suosittelen!

Edellinen
Edellinen

Graafisen suunnittelijan monipuolinen kuvapankki

Seuraava
Seuraava

10 tapaa, joilla voit parantaa kuvapankkikuviasi